En dybere forståelse af jeres pensionskunder

Langsigtede investeringer, fremtidigt helbred og arbejdsmarkedet om 20, 30 eller 40 år. Pension er for de fleste mennesker ikke noget, de er synderligt engagerede i. Pensionsaftalen er noget ens arbejde tager sig af, og brevene om pension havner i bunken med alle rudekuverterne.

Når man ikke er engageret i et spørgsmål, vil man i en spørgeskemaundersøgelse hælde til at svare, hvad der forventes af en, eller gribe ud efter det kendte. I vil derfor kun opnå et overfladisk billede af jeres kunders beslutningsproces og deres forhold til pension.

DERFOR SKAL I BRUGE ANDRE METODER

Hvis I vil forstå jeres kunder på et dybere niveau, skal i derfor bag om deres hurtige svar og møde dem ansigt til ansigt, følge dem rundt i deres arbejdsdag og komme ind på livet af dem.

Til det vil jeg fx bruge semi-strukturerede interviews, deltagerobservationer og mobiletnografi. Dette kan give indsigt i jeres kunders forhold til og beslutningsproces omkring pension, samt input til jeres produkter, strategi og identitet.

FORSTÅ DE SOCIALE DYNAMIKKER

Fordi pension ikke er noget de fleste mennesker engagerer sig i, har i som pensionsselskab  en udfordring, hvis i gerne vil være mere relevante i jeres kunders hverdag. I skal derfor forstå deres praksis, overvejelser og de sociale dynamikker der er på spil, når man skal forholde sig til ens fremtidige pension. For det handler ikke kun om økonomi, men også om partner, børn, bolig, interesser, sundhed og ideer om ens sikkerhed i fremtidens velfærdsstat.

DEN DYBE FORSTÅELSE KAN FORNY RELATIONEN MELLEM PENSIONSUDBYDER OG KUNDE

Hvis I knækker koden og får en dyb forståelse for jeres kernekunder, kan i tiltrække nye kunder (som privat pensionsselskab) eller forberede jer bedre på en eventuel liberalisering af pensionsmarkedet (som pensionskasse). Men så skal i være relevante på andre parametre end afkast og økonomisk rådgivning. I kan med den dybe forståelse sætte jer selv i førertrøjen i forhold til hvordan pensionsselskaber interagerer med deres kunder og bliver en mere tydelig og relevant del af deres hverdag.